- Dear Alya,
- Dah lama Mama tak bercerita pasal anak Mama ni kan...
- Tahun ni Alya dah masuk tadika. Mama and Bapak pilih Smart Reader Kids yang dekat ngan rumah Atuk supaya mudah Atuk ambil Kakak Alya balik dari School. Selalu pagi-pagi at 8.30am Mama hantar (kecuali kalau Mama ada meeting awal pagi) Alya ke sekolah..at 11.30am pulak Atuk akan ambil.
- Alhamdulillah, first day at school Alya tak nangis and sangat berdikari. May be sebab before that dah ada sesi orientasi..tu yang Alya agak cool aja... Bila Mama tanya teacher pun diorang kata Alya sangat OK... well done sayang...
- Tahun ni jugak Mama and Bapak hantar kakak ke kelas Iqra'. Setiap malam Isnin hingga Rabu dari 8.15pm - 9.30pm. Kali ni giliran Bapak pulak yang hantr and ambil Kakak Alya... Ustaz pun kata Kakak Alya OK kat dalam kelas..cepat tangkap apa yang Ustaz ajar...Alhamdulillah...
- Now Kakak Alya dah pandai tulis A-Z dan 1 - 10.. cuma tulisan tu aja kena banyak practice sikit..biar nampak lagi cantik... Mewarna pun kena practice lagi..biar lagi cun...
- Now Alya minat giller tengok cerita Barbie + Disney Princesses... kalau boleh semua benda nak ada 2 character tu... pergi school : lunch box + botol air cap Barbie
- Walau bagaimanapun :Barney, Mickey Mouse Clubhouse, Dibo the Gift Dragon, all those Channel 613 still tengok jugak... dia teman Aisya tengok (kononnya..)
- Mama nengok Kakak Alya now suka pretend..jadi Doktor la..Teacher la... Dancer la... Singer la... takperlah harapnya by pretending tu Kakak Alya leh kembangkan kreativiti yang ada..
- Banyak yang Mama nak tulis pasal Alya..tapi tak tahu nak mula kat mana...
- Mama stop sini dululah...
- Mama sayang Alya.....
Updates on Kakak Alya...
Sunday, February 6, 2011
Jangan Tanya Banyak-Banyak....
Tuesday, October 19, 2010
Happy Birthday sayang...
Sunday, August 22, 2010

Happy 4th birthday sayang....
Sedar tak sedar dah besar dah anak Mama sorang ni... dah pandai berdikari.... dah pandai shi-shi sendiri....pandai write nama sendiri...pandai jaga adik... pandai segala-galanya lah..
Moga anak Mama jadi anak yang soleha...bijak pandai, beriman, rajin...Mama and bapak sayang Alya sesangat....
Muah....
Alya dah tak takut lagi....
Sunday, August 8, 2010

14days to go...
Sedar tak sedar lagi 2 minggu Alya akan genap 4 tahun... cepat betul masa berlalu...
Banyak dah perkembangan Alya yang Mama dan Bapak enjoy alami...
Mama dan Bapak seronok lihat telatah Alya masa berlatih buka mamy poko sehingga sekarang berjaya tak pakai mamy poko lagi...
Mama dan Bapak seronok tengok Alya berlajar perkataan baru setiap hari sehingga kadang2 kami jadi pelik manalah Alya dapat words semua tu..
Mama dan Bapak seronok tengok Alya dah mula nak makan dan mintak makanan...
Mama dan Bapak seronok tengok Alya bergurau dengan Aisya walaupun kadang2 tu bergurau sampai jadi gaduh...
Pendek kata semua aksi dan keletah Alya menjadi penghibur Mama dan Bapak... walaupun kadang kala memenatkan..tapi sangat berbaloi...
TQ Alya for being such a lovely daughter and a wonderful sister... Mama dan Bapak love you so much dan kami akan sentiasa doakan yang terbaik untuk Alya...
Muah...
Alhamdulillah....
Wednesday, June 30, 2010
Alya : Mama..Alya kontut...
Mama : Kalau kentut cakap apa..?
(dalam otak Mama mesti dia cakap : sorry Mama atau excuse me - ialah sebab baru bagi gas beracun kan..)
Alya : Alhamdulillah....
Mama : Wakakakakaka...
(betul gak kan...kena syukur pada Allah sebab dapat buang benda beracun..tapi still tak terjangka dek akal fikiran...)
jadikan anakku anak yang soliha ya Ya Allah... Ameen....
OMG....
Sunday, June 27, 2010
Alya : Mama, i want to play with you...
Mama : Sorry Alya I don't have time for that...
Alya : You don't have time...? (dengan muka terkejut and mulut terngaga)
Alya : Oh! My God!!! (tangan tutup mulut)
>>>> how drama queen kan ini budak ....? huhuhuhu...
Mama & Bapak geleng kepala...
Mama : Dy mana dia tahu OMG ..?
Bapak : Entahla Yang...mana ntah dia belajar... Anakku..anakku...
Mama : Work...
Wednesday, March 24, 2010
One day:
Mama : Alya apa?
Alya : Alya Dopod-Dopod
Mama: Aisya?
Alya : Dun-Dun
Mama: Mama?
Alya: Mama WORK... *huhuhu.... Nama gelaran Mama adalah WORK* sedey... ;p
3 1/2 years old....
Tuesday, February 16, 2010
She is so adorable and so comel....
- - calls herself Kakak Alya..No more Alya...
- - loves to watch Dora the Explorer... sometimes she want us to call her Dora instead of Kakak Alya...
- - really loves her sister Aisya... always ajak Aisya play together-gether especially bila dia nak ditemani dalam bilik... ---> sangat penakut
- - loves to help (kacau) Mama menyapu and vakum rumah...
- - boleh diharap untuk ambil barang...
- - pandai immitate karakter cartoon n rancangan TV...
- - dah pandai mintak main game secara online...huhuhu....
- - dah paham keadaan semasa... n now Mama and Bapak have to spell out benda2 rahsia sebab if cakap Malay or English dia paham...
- - her vocab in English and Malay better day by day...
- - rajin help Atuk n Nenek jual chendol depan rumah..but before that pau chendol dulu....
- - sleeps awal sebab tengok Aisya sleeps awal...
- - loves to eat chicken egg, choc cake, chicken drumstick, sausage
- - loves to drink her milk, milo, soya and pink water (be it Bandung or ABC or watermelon)...
- - loves to read (not really read la actually) Mama and Bapak's book.. any book will do... novel, reader's digest, national geographics, etc.
- - loves Books so much!!!!
- - fav pharase : sorry Mama/Bapak, thank you, you are welcome, it's OK
- - pronounce W as bubble-U
- - loves to play with bubbles....
- - loves her Dora shoes so much...
- - loves her Handy-Manny tools set...
- - loves to sing..sometime she composes her own song.... just this morning she sang a song about MILO....
- - etc. (Mma boleh bercerita pasal Alya non stop...)
too much to say about her...hahahah... nampak sangat dah lama tak update...
got to stop now... mama kena start buat kerja semula.... till then..
Mama loves you so much sayang.....
From Taiping With Love
Wednesday, October 7, 2009
Pra-Raya Alya...
Sunday, September 27, 2009
Gambar di atas adalah gambar malam raya..pakat ramai2 sepupu main bunga api and mercun...yang bagusnya Alya takut nak main..so dia jadi penonton setia ajalah..- - 2 helai jeans (cream & blue) -->bought at Jusco Taman U & The Curve
- - 2 helai slacks (light blue and purple) --> bought at KLIA masa hantar Achu naik flight ke Jepun
- - 2 helai t-shirts (white & cream) --> ditto
- - 1 helai kemeja biru POOH-->bought at SOGO 3 bulan lepas
- - 1 helai long sleeves shirts (pink) --> bought from pengedar baju muslimah
- - 1 helai gown pink --> hadiah dari Mak Long Nor
- - 1 pasang kasut tumit pink jenama Minnie Mouse
- - 2 pasang sandal (black & red) --> Mak Ngah
- - 4 helai baju kurung (light blue, 2 dark blue & red) --> hadiah dari Mak Ngah Alin, Makcik Nor, Nenek & Mbah
Aik..bila dilistkan banyak la pulak....rasa sikit sebab banyak Mama dah beli awal...*sebab dah jadi penyakit Mama..pantang nampak berkenan Mama terus beli...* huhuhu..Mama nya baju 2helai aja..1 baju kurung,1 blouse....*
Good Bye Achu...
Saturday, September 12, 2009
To Achu: Alya misses Achu so much.. tiap kali nampak aeroplane, Alya akan jerit BYE ACHU.....!!!
Achu take care yer.. Atok, Nenek, Mama andsemua kat sini rindu Achu.... LOVE you Achu
I am 3 !!!!!
Saturday, August 22, 2009




Majlis dibuat pada 1hb.Ogos 2009 sebab nak mengambil kesempatan di atas kehadiran sepupu dua pupu Alya yang hadir ke rumah Kg. Durian 3 Batang sebab ada kenduri arwah pada malamnya. If ikutkan tarikh sebenar birthday Alya adalah 22hb.Ogos 2009.
At 3 Years Old....
At 3, macam-macam karenah anak Mama yang sorang ni...
- setiap kali buat salah: I am sorry Mama/Bapak... --> terus Mama & Bapak sejuk hati....
- nak mintak perhatian : Excuse me Mama... --> sopan anak Mama
- bila tengok Mama buat kerja : What are you doing Mama?
- bila mintak sesuatu yang rasa-rasa tak dapat : Please Mama... --> terus Mama cair...
- die hard fan of lagu cerita SEKAR & INTAN -->penangan sebab selalu tinggal kat umah nenek
- sentiasa berfikiran kreatif dan mencipta pelbagai permainan sendiri dan sentiasa sibuk dengan dunia sendiri...
- dah mula mintak makanan--> dulu kena paksa baru nak makan
- minat tengok DORA the Explorer pulak tapi CH613 masih fevret
- dah boleh get along dengan Mbah Lanang dan Mbah Widok serta bibik2 --> dulu tiap kali balik Rompin duk berkepit ngan Mama & Bapak
love you sayang....











